*

Vihaisia kirjeitä rakkaudella "Kolumnin tyylilajiin kuuluu, että kirjoittajalla on oikeus piikitellä ja esittää olevansa oikeassa."

Työn orjat sorron yöstä nouskaa!

En ole sosialisti, kommunisti, sosiaalidemokraatti enkä anarkisti. Olen ihminen. Olen ihminen siinä missä jokainen meistä, joka koostuu hiilestä ja vedestä. Olen ihminen siinä missä eliittiin syntyneet kultalusikan perijät. Olen ihminen siinä missä malawilainen veljeni, joka kuolee ennen neljättäkymmenettä ikävuottaan ripulin aiheuttamaan dehydraatioon. Olen ihminen siinä missä kodistaan häädetty työtön amerikkalainen perheenisäkin.

Kesäkuussa 1871, heti ”verisen viikon” (Semaine Sanglante) jälkeen, ranskalainen Eugène Edine Pottier kirjoitti runon L'Internationale kehottaen työläisiä taisteluun kapitalistisia sortajia vastaan, jotka tappoivat arviolta 30 000 Pariisin kommuunin jäsentä. Kaverit olivat ajaneet über-demokraattisen yhteiskunnan perustamista, mutta ehtivät lähinnä vain erottaa kirkon ja valtion toisistaan, palauttaa työläisten panttaamat työkalut, kieltää koronkiskonnan ja mahdollistaa työläisten jatkaa kannattamattomina alasajettujen tehtaiden toimintaa. Mahtoi Eugenea vituttaa.

No, runo syntyi ja se sai sävelen 17 vuotta jälkeenpäin. Suomeksi se alkaa näin: ”Työn-orjat! Sorron yöstä nouskaa! – maan äärin kuuluu kutsumus. Nyt ryskyin murtuu pakkovalta, tää on viime ponnistus. Pohja vanhan järjestyksen horjuu. Orjajoukko taistohon! Alas lyökää koko vanha mailma, ja valta teidän silloin on!”

Jos tätä peilaa nykypäivään, niin ketä nämä työn orjat oikein on? Onko ne opiskelijoita, jotka valmistuvat, että pääsevät raatamaan niska limassa maksaakseen pois opintolainansa? Vaiko kenties ne 15 400 maisteria, joille hoettiin ”kouluttaa ittenne ja hankkikaa mahollisimman paljon rahaa”? Vai onko ne lapsiperheiden isiä ja äitejä, jotka eivät ehdi nähdä lapsiaan kun toivovat, ettei oma koti olisikaan eräänä päivänä enää pankin omaisuutta?

Ja miksi työn orjien pitäisi horjuttaa vanhaa järjestystä? Eikös järjestys ole hyvästä ja kaaos pahasta? Vai väittikö Eugene ymmärtävänsä jotain systeemiteorioiden päälle, joiden mukaan kaaosta tarvitaan, että uusi parempi järjestys syntyisi?

”Ei muuta johtajaa, ei luojaa, kuin kansa kaikkivaltias. Se yhteis-onnen säätää, suojaa, se on turva tarmokas. Eestä leivän, hengen, kunniamme, yössä sorron, turmion, kukin painakaamme palkeitamme, kun käymme työhön, taistohon! ”Lait pettää, hallitukset sortaa, verot köyhälistön verta juo ja köyhän ihmisoikeuskin on vain tyhjä lause tuo! Pois jo kansat holhouksen alta! Veljeyden sääntö on: kellä velvotusta, sillä valtaa ja oikeutta olkohonl”

Kyllä kommarilla nyt viiraa päässä. Eihän kansa voi itseään hallita. Mitä siitä nyt tulisi jos valta kansalle annetaisi? Kyllä firmalla pitää olla monikansalliset omistajat ja johtajille maksaa bonukset. Kyllä Arkadianmäen ja Brysselin teattereihin näyttelijät tarvitaan. Ja mikä yhteisonni? Pullamössösukupolvea sanon minä. Kyllä elämän pitää olla kärsimystä ja piinaa ja viinan maistua pahalta. Köyhät on köyhiä, koska ne on laiskoja. Joutavatkin kyykkyyn.

”On kurjan kurjat kunniassa, raharuhtinaat nuo röyhkeät; ei koskaan tee ne itse työtä, vaan ne työtä ryöstävät. Varat kansan hankkimat on menneet kaikki konnain kukkaroon. Pois kansa velkansa jo vaatii, –
nyt ryöstösaalis tuotakoon! Työmiehet, kyntäjät ja kaikki työkansan joukko nälkäinen: maa meidän on ja olla täytyy, vaan ei laiskain lurjusten. Nälkä meill' on aina vieraanamme; – vaan kuin korpit haaskoiltaan me kerran kaikki karkotamme, – niin päivä pääsee paistamaan.”

Vai oliko fransmanni sittenkin ennustaja? Tiesikö hän Obaman elvytyspaketista ja finanssimaailman oligarkiasta? Ymmärsikö hän pankkien luovan rahaa tyhjästä myöntäessään lainoja työtä pelkäämättömille kansalaisille? Mistä hän oli kuullut koko maailmaa uhkaavasta ruokakriisistä? Tajusiko Eugene, miten öljyn hintaa nostamalla ja päästöveroja esittelemällä saadaan ruoan hinta ylös ja köyhät kyykkyyn?

”Tää on viimeinen taisto! Rintamaamme yhtykää, niin huomispäivänä kansat on veljet keskenään!”

Mitäs minä työnteosta tietäsin... Mutta ihan kiva ajatus tuo kaikkien kansojen veljeys kuitenkin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Käyttäjän ilikka kuva
Ilkka Partanen

Astikainen: "Olen ihminen siinä missä eliittiin syntyneet kultalusikan perijät. Olen ihminen siinä missä malawilainen veljeni, joka kuolee ennen neljättäkymmenettä ikävuottaan ripulin aiheuttamaan dehydraatioon. Olen ihminen siinä missä kodistaan häädetty työtön amerikkalainen perheenisäkin."

Aika jännää että et pidä kuitenkaan "eliittiin syntyneitä kultalusikan perijöitä" etkä sen puoleen "kodistaan häädettyä työtöntä amerikkalaista perheenisää" sitten kuitenkaan "veljinäsi" kuten malawilaista ripuliin kuolevaa.
Eräänlainen arvovalinta tietysti sekin. Ehkä tiettyihin oloihin syntyminen tekee ihmisestä mielestäsi sitten arvottoman ja kenties se amerikkalaisisäkin oli joskus kannattanut republikaaneja?
Vai oliko kyseessä tahaton lapsus?

Hannu Rainesto

Määritelmäsi mukaan olet selvästi porvari, pikkuporvari eli lorvari. Et tiedä oikeaa paikkaasi, koska et ole kapitalisti.

Liity Kokoomukseen siellä on kaikki muutkin turhanpäiväiset tyypit, joilla ei ole kykyä ja tahtoa määritellä itseään ja asemaansa rehellisesti.

Käyttäjän vihaisiakirjeitarakkaudella kuva
Tomi Astikainen

”Kolumnin tyylilajiin kuuluu, että kirjoittajalla on oikeus piikitellä ja esittää olevansa oikeassa.”

Kiitos kommenteista!